Результативність та ефективність досвіду



Результативність та ефективність досвіду

Для  діагностування успішності даного досвіду  були розроблені критерії рівнів сформованості пізнавальної компетентності школярів на основі аналізу їх  пізнавальної самостійності.

Напрацьований вчителем досвід роботи підтверджує, що використання на уроках  трудового навчання проектної технології значно підвищує пізнавальну активність учнів, вдосконалює навчально-виховний процес, створює атмосферу творчої діяльності учнів. Школярі вчаться спостерігати, аналізувати, робити висновки, досліджувати результати, класифікувати матеріал. У них підвищується інтерес до навчання, реалізується принцип доступності в навчанні, здійснюється диференційований підхід, ведеться індивідуальна робота з учнями. В таких умовах вихованці  розвивають свій творчий потенціал, демонструють здібності, пропонують нестандартні підходи до вирішення практичних завдань. У процесі підготовки до уроків діти повязують теорію з практикою. Поширюється загальний кругозір учнів, збагачується термінологічний запас. Все це свідчить про підвищення рівня розвитку учнів, які, за результатами опитування, на кожному уроці працюють цікаво, із задоволенням, час уроку для них  спливає непомітно, а результати запамятовуються.
Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи з перевірки ефективності сконструйованої технології формування пізнавальної компетентності школярів на уроках трудового навчання та умов її реалізації проводився для підтвердження положень, гіпотези дослідження.
Проведене дослідження дозволило виявити вплив проектної технології  на формування життєвих  компетентностей  школярів на уроках трудового навчання на структуру мотивації  школярів (Таблиця 1)  та рівень емоційної задоволеності  школярів заняттями пізнавальною діяльністю (Таблиця 2). 

Таблиця 1
 - Зміна структури пізнавальної мотивації школярів
Досліджувані параметри
Суми рангів
До ДЕР
Після ДЕР
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
Внутрішня мотивація (ВМ)
38,5
31
28
32
Зовнішня позитивна мотивація (ЗПМ)
28,5
22,5
31,5
23
Зовнішня негативна мотивація (ЗНМ)
 33
 46,5
 40,5
 45

Аналіз результатів дозволив зробити висновок про те, що до дослідно-експериментальної роботи в структурі пізнавальної мотивації школярів, які ввійшли до складу експериментальної й контрольної груп, превалювали зовнішні позитивні мотиви. Далі випливали внутрішні мотиви й зовнішні негативні.
 Таблиця 2
 - Динаміка емоційної задоволеності  школярів заняттями
 пізнавальною діяльністю (в % від числа опитаних)
Рівні
задоволеності
До експерименту
Після експерименту
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
Дуже низький
6,2
3,3
0
0
Нижче середнього
9,2
13,3
15,5
20
Середній
50
53,3
21,8
56,7
Вище за середнє
31,3
23,3
6,2
9,9
Високий
3,3
6,8
56,5
13,4
Результати дослідно-експериментальної роботи (ДЕР), отримані в ході підсумкового тестування школярів, а також узагальнені дані результатів діагностики по запропонованих методиках, підтвердили ефективність впровадження  проектної технології  на формування життєвих компетентностей   школярів ІІ та ІІІ ступенів освіти  й показали статистично значимі розходження по рівнях сформованості компонентів навчальної діяльності школярів між експериментальною (ЕГ) й контрольною (КГ) групами (Таблиця 3).
Таблиця 3
 -  Динаміка рівнів сформованості компонентів пізнавальної компетентності школярів (в %)

Критерії
До ДЕР
Після ДЕР
Високий
Середній
Низький
Високий
Середній
Низький
КГ
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
ЕГ
КГ
ЕГ
Мотиваційно-цільовий
20
18,8
16,6
25
63,3
56,3
16,6
31,3
16,6
46,9
66,6
21,8
x2= 3,5 при p>0,05
x2= 13,1 при p<0,05
Змістовно-операційний
26,6
25
40
31,3
36,6
43,8
23,3
62,5
40
25
33,3
12,5
x2= 0,8 при p>0,05
x2= 8,13 при p<0,05
Оціночно-рефлексивний
10
12,5
16,6
15,6
73,3
62,5
6,6
31,3
23,3
34,3
73,3
34,3
x2= 0,3 при p>0,05
x2= 10,5 при p<0,05
                   Після проведення експерименту відзначається позитивна динаміка за всіма показниками навчальної підготовленості  школярів (Таблиці 4-6). 
Таблиця 4
 - Динаміка рівня успішності та якості знань учнів
п/п
Навчальний
рік
Успішність, %
Якість знань, %
1.        
2011-2012
100
86, 2
2.        
2012-2013
100
88, 7
3.        
2013-2014
100
90, 1
4.        
2014-2015
100
90, 8
5.        
2015-2016
100
92, 9
6.        
2016-2017 (І семестр)
100
94, 7
Таблиця 5
  - Результати участі учнів у   III (обласному) етапі  Всеукраїнської учнівської олімпіади  з трудового навчання і технологій 
п/п
Навчальний
рік
Прізвище, імя учня
Клас
Місце
1.
2011-2012
Мінкін Олександр
     8
8
2.
2012-2013
Мінкін Олександр
     9
I
3.
2013-2014
Мінкін Олександр
Боровський Олександр
    10
    11
I
II
4.
2014-2015
Мінкін Олександр
    11
I
5.
2016-2017
Кузьменко Владислав
11
І
Таблиця 6
 - Результати участі учнів у  IV (заключному)  турі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання (технологій) 
п/п
Навчальний
рік
Прізвище, імя учня
Клас
Місце
1.
2014-2015
Мінкін Олександр
    11
4-6
2.
2016-2017
Кузьменко Владислав
11
Олімпіада проходитиме 26-29.03.17



2 коментарі:

  1. Цінні матеріали творчо працюючого вчителя! А досягнення вихованців - яскравий приклад результативності та ефективності співпраці зі своїм наставником.

    ВідповістиВидалити