Опис технології досвіду



Опис технології досвіду
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в удосконаленні форм та методів навчання з метою підготовки сучасного випускника школи до самостійного життя  в інформаційному суспільстві в умовах ринкової економіки шляхом використання проектної технології в організації навчальної діяльності на уроках трудового навчання.

Сутність (технологія) досвіду
Розвиток досвіду по впровадженню методу проектів проходив у декілька етапів:
- вивчення теоретичного матеріалу;
- накопичення матеріалу для роботи учнів на основі аналізу можливих дій – «банку ідей» (теоретичний матеріал для пояснення, масив практичних завдань для прикладного розв’язку);
- класифікація матеріалів по видах діяльності та вікових категоріях учнів – варіативних модулях по обробці деревини та металу  за змістом проектів;
- накопичення зразків виготовлених виробів;
- синтез набутого досвіду на уроках трудового навчання;
-  узагальнення результатів.
Проектування – це спеціально організований  процес  створення виробу від творчого задуму до  його втілення у готовий виріб. Процес проектування має певну послідовність і на уроках  трудового навчання  складається з таких етапів:
1.                 Організаційно–підготовчий (учні визначають сферу діяльності, обирають проблему, над якою будуть працювати/ тему проекту, працюють з різними інформаційними джерелами по знаходженню інформації щодо теми проекту, відбирають та аналізують її);
2.                 Конструкторський (обмірковують рішення проблеми, розробляють ескіз, креслення, добирають матеріал та інструменти для роботи на основі економічного розрахунку виробу);
3.                 Технологічний (учні реалізовують творчий проект – виконують технологічні операції, передбачені технологічним процесом виготовлення або вдосконалення певного об’єкту праці);
4.                 Заключний (відбувається коригування виконаного виробу, порівняно із запланованим, здійснюється оформлення та захист проекту).

На різних етапах реалізації проекту  учитель здійснює добір необхідних методів і прийомів, враховуючи вікові та індивідуальні особливості класу в цілому та  кожного учня окремо, які збагачують навчальний процес. При цьому творчо поєднує традиційні прийоми роботи з нетрадиційними:

Методи  навчання проектуванню
традиційні
нетрадиційні
      вербальні методи
      демонстрація
      спостереження
      метод вправ
      метод самостійної роботи
      метод творчих проектів
      метод фантазування
      морфологічний аналіз
      метод мозкової атаки
      метод фокальних об’єктів
      метод алгоритмів
      метод зразків
      метод створення ідеального об’єкту
      основи теорії розв’язування винахідницьких задач
      конкурси творчих проектів…

До проектної діяльності залучаються учні 7-11-х класів.
У процесі роботи учителем та учнями заповнюються окремі таблиці.
Таблиця 1
Усунення технічних протиріч

Ознаки
Ідеальний об’єкт
Реальний об’єкт
Дії з усунення протиріч
Суттєві ознаки об’єкта: колір, розміри, конструктивні елементи, стиль виконання  тощо
Образ (або контури) об’єкта, створеного методом фантазування
Контури по виробу, знайденого у книзі, каталозі, журналі, в Інтернеті чи запропонованого вчителем
Що необхідно додати або запозичити від реального об’єкта до ідеального? Яка послідовність дій з усунення цих протиріч?
Таблиця 2
Морфологічна матриця

Ознаки
Можливі варіанти
Матеріал

Форма

Розміри

Спосіб з’єднання основних вузлів

Інструмент

Колір

Способи оздоблення


За змістом проектів в залежності від складності конструкції та   кошторисних затрат  учні навчаються здійснювати елементарні економічні обґрунтування виробу перед його виготовленням з метою внесення змін у конструкцію, заміни дорогого по вартості матеріалів на дешевші. Це не лише розвиває творче, технічне і технологічне мислення, а й практичне, що привчає до економного використання матеріалів, наукової організації праці.
Враховуючи інтереси учнів,   спільно з вихованцями складено банк навчальних творчих проектів: «Візитниця» (Додаток 1), «Підставка під мобільний телефон» (Додаток 3), «Підставка для пультів» (Додаток 4), «Ручка для письма»  (Додаток  5), «Стілець складний 1» (Додаток 6), «Стілець складний 2» (Додаток 7),  «Тростина» (Додаток 8), «Ящики для розсади» (Додаток 9), «Підставка для шиття»,   «Серветниця», «Свічник на одну свічку», «Пристосування для домашнього господарювання», технологічні картки «Набір гудзиків» (Додаток 2), «Модульне оригамі», «Квілінг»,  роздатковий матеріал для уроків у 5, 6, 10-11-х класах,зокрема,  «Обробка деревини», «Обробка металу», «Електротехнічні роботи», «Комплексні роботи» та інш.   
        
У  процесі  впровадження проектної технології систематизовано роздатково-дидактичний матеріал для уроків трудового навчання та технологій, який ввійшов у навчально-методичний посібник  «Роздатково-дидактичне забезпечення предмета «Трудове навчання». 5-9 клас», який вийшов у світ у співавторстві з методистом ЗОІППО А.Ф.Лукачевичем.
Таким чином, на уроках трудового навчання та технологій у процесі виконання творчих проектів у комплексі розв’язуються завдання навчання, виховання та розвитку учнів.
Все вищевикладене і досвід експериментального навчання дозволив    виділити такі педагогічні умови реалізації проектної технології  на уроках трудового навчання:
    забезпечення особистої значимості навчання;
    реалізація індивідуально-диференційованого й особистісно-орієнтованого підходу;
    впровадження в навчальний процес проектної технології  на уроках трудового навчання;
    своєчасна діагностика та контроль навчально-пізнавальної  та продуктивно-творчої діяльності школярів,
    дидактична єдність мети і завдань контролю за навчально-трудовою діяльністю учнів;
    комплексне застосування засобів навчання при оптимальному сполученні традиційних і інноваційних методів у відповідності до визначених цілей і завдань навчання;
    організація опосередкованого управління навчально-трудовою діяльністю учнів;
    створення  навчально-методичної й матеріальної бази для трудового навчання;
    формування у школярів позитивної мотивації;
    забезпечення диференціації, індивідуалізації та автономної роботи школярів в навчально-пізнавальному та продуктивно-творчому середовищі.
До головної сторінки

1 коментар:

  1. Поданий детальний опис послідовних етапів проектування - від організаційно-підготовчого до конструкторського, в якому проявляються творчість та аналітичні уміння учнів, а потім технологічного та заключного,в процесі якого вихованці на практиці демонструють свою життєву компетентність - що може ще краще демонтрувати результативність роботи вчителя!!!

    ВідповістиВидалити