Інформаційний блок досвіду

 Конкурсна робота  

  1. Повна назва закладу освіти комунальний заклад «Гуляйпільський колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної ради
  2. Адреса закладу 70200
    вул. Цвітна, 5
    м. Гуляйполе
    Запорізька область
    тел. (06145) 4-19-09
    е-mаіl: colegium_lider@ukr.net
    сайт: www.gplider.at.ua 
  3.  Телефон (06145) 4-16-61 
  4. Автор(и) досвіду – вказати ПІБ повністю, місце роботи (повністю) і посаду Троян Анатолій Олексійович, учитель трудового навчання комунального закладу «Гуляйпільський колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної ради 
  5. Керівник науково-методичного забезпечення досвіду Лапіна Тетяна Миколаївна, заступник директора з науково-методичної роботи комунального закладу «Гуляйпільський колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної ради 
  6.  Інформаційний блок досвіду
Назва теми досвіду «Використання проектної технології на уроках трудового навчання»
 
Актуальність досвіду
  Впровадження нового змісту освіти та спрямованість навчального процесу на розвиток особистості вимагають змін у методиці навчання та застосування інноваційних освітніх технологій. Трудова підготовка в сучасній загальноосвітній школі має бути гнучкою та пристосованою до технічних, економічних, соціальних потреб суспільства та спрямованою на те, щоб допомогти своїм випускникам у професійному самовизначенні, оволодінні методами творчої діяльності в умовах ринкової економіки. Провідним напрямом реалізації нового змісту і структури трудового навчання згідно нових програм, як підкреслено в Державному стандарті освітньої галузі «Технологія», є проектно-технологічна діяльність, яка вимагає переосмислення організації та методики занять, інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового продукту. Саме використання методу проектів дає можливість реалізувати варіативність у змісті трудової підготовки, що базується на гнучкій організації процесу навчання учнів та має за мету забезпечити підготовку учнів до трудової діяльності у різних сферах виробництва та домашньому господарюванні; дати учням загальні відомості про основи виробництва, сучасну техніку, технології, процеси управління, основні групи професій та вимоги до професій людини; залучити учнів до творчо-інтелектуальних та технологічних робіт; сформувати навички розв’язання творчих практичних завдань; створити реальні умови для реалізації індивідуальних можливостей особистості кожного учня. 
Суттєвий внесок в розв’язання проблеми використання проектної технології розкрито в дослідженнях вітчизняної та зарубіжної педагогіки та методики організації навчання за методом проектів у роботах педагогів С. Рейді, Д. Дьюі, В.Х. Кілпатрика, Е. Колінгса (орієнтація діяльності учня на розвиток його мислення, в основі якого лежить особистий досвід), А.С.Макаренка (підготовка вихованців до професійної діяльності), Д.О. Тхоржевський (формування вмінь учнів у здійсненні планування практичної діяльності), А.І.Дьомін, Д.М.Тарнопольський, Д.О. Тхоржевський (розвиток технічної творчості через розв’язування технічних задач), С.Т.Шацький, Е.Г.Каганов, П.Руднєв (поєднання теорії та практики), П.Ф.Каптєрєв (всебічний розвиток мислення, П.П.Блонський (розвиток творчих здібностей), російських вчених М.Б.Павлова, В.Д.Симоненко, Ю.Т.Хотунцев, українських науковців О.М.Коберник, В.К.Сидоренко, А.І.Терещук, В.В.Бербец, С.М.Ящук (питання теорії та практики проектного навчання в загальноосвітній школі). 
Вибір теми дослідження «Використання проектної технології на уроках трудового навчання»зумовлений необхідністю усунення суперечностей між: 
– знаннями учнів основної та середньої школи й умінням застосовувати ці знання на практиці; 
– реальними результатами існуючої системи освіти й новими соціально-економічним завданням держави;
 – нагальною потребою використання проектної технології в організації навчальної діяльності в середній школі і недостатнім рівнем розробки методичного й технологічного забезпечення зазначеного процесу на уроках трудового навчання в педагогічній практиці. 
Таким чином, у сучасній школі питання використання проектної технології в організації навчальної діяльності на уроках трудового навчання потребує серйозного аналізу з метою удосконалення форм, методів та засобів навчання, подолання існуючих протиріч між потенціалом теоретично обґрунтованого використання методу проектів і реальною педагогічною практикою. 
 Мета дослідження полягає в розробці, науковому обґрунтуванні та експериментальній перевірці проектної технології на уроках трудового навчання, спрямованому на формування знань, умінь, навичок учнів, розвиток їх творчих здібностей, особистісних якостей, виховання компетентного випускника школи. 
Відповідно до мети визначено завдання дослідження
- уточнити сутність поняття «пізнавальна компетентність молодшого школяра», визначити структуру і розкрити напрями її розвитку в процесі навчальної діяльності; 
- виявити педагогічні умови впровадження проектної технології на уроках трудового навчання; - розробити технологію впровадження проектної технології на уроках трудового навчання, визначити етапи її реалізації в процесі навчання школярів, здійснити їхню експериментальну апробацію;
 - визначити й обґрунтувати критеріальну базу впровадження проектної технології на уроках трудового навчання; 
- підготувати методичні рекомендації щодо впровадження проектної технології на уроках трудового навчання. 
Об’єктом дослідження є навчально-виховний процес, предметом дослідження – впровадження проектної технології на уроках трудового навчання. 
Гіпотеза дослідження: успішне впровадження проектної технології на уроках трудового навчання можливе за таких умов: наукового осмислення пізнавальної компетентності школярів як складної, інтегративної якості учня, що зумовлюється особливостями пізнавальної діяльності (передусім її творчим характером і спрямованістю на дослідно-експериментальну роботу); наукової розробки технології і пакету дидактичних засобів впровадження проектної технології на уроках трудового навчання.
 Робота над дослідженням здійснювалася у період з 2011 по 2016 рік. 
Для здійснення дослідно-експериментальної роботи з перевірки ефективності використання проектної технології в організації навчальної діяльності на уроках трудового навчання були визначені наступні етапи: пошуково-аналітичний, констатуючий, формуючий і узагальнюючий. На пошуково-аналітичному етапі шляхом вивчення літературних джерел і наявного досвіду практичної роботи був проаналізований стан проблеми в теорії й практиці. На цьому етапі була розроблена програма експерименту, що припускає конкретизацію об'єкта й предмета дослідження; постановку мети дослідно-експериментальної роботи, визначення завдань; уточнення гіпотези; розробку критеріїв, показників для оцінки ефективності, прогнозування результатів експериментальної роботи, можливості корекції, а якщо буде потреба, ходу формуючої діяльності.
 Констатуючий етап роботи припускав вивчення потребово-мотиваційної готовності школярів до навчання, їхнє відношення до даного предмета, визначення початкового рівня сформованості компонентів навчально-трудової діяльності і пізнавальної компетентності, навчальної підготовленості з трудового навчання й функціонального стану. Результати експерименту, що констатує, показали, що емоційним бар'єром у навчально-пізнавальній діяльності стає комплекс негативних переживань. Центральне місце при цьому займають емоції, пов'язані з непевністю у власних силах, переживання відносин із учителями й однокласниками. До дослідно-експериментальної роботи в експериментальній і контрольній групах тільки 33,4% від числа опитаних уважають трудове навчання необхідним предметом, у всіх видах навчально-трудової діяльності на уроках трудового навчання вбачать сенс 27,5%. Невелика кількість учнів ставлять перед собою цілі (8,9%), чітко планують свою діяльніть(9,8%). Дії по самоконтролю й самооцінці своєї діяльності практично не здійснюють (6,4%), правильність вправ (12,9%). Рідко оцінюють свою роботу на заняттях 80,6% школярів. Таким чином, з отриманих результатів був зроблений висновок, що процесуальна сторона занять з трудового навчання перебуває на низькому рівні й виникає необхідність її коректування й стимулювання. 
На формуючому етапі дослідно-експериментальної роботи здійснювалася реалізація впроваджження проектної технології на уроках трудового навчання, відстеження результатів. Заняття зі школярами контрольної групи будувалися відповідно до традиційної системи навчання, а в процес навчання школярів експериментальної групи була впроваджена проектна технологія.
До головної сторінки

1 коментар:

  1. Чітке обґрунтування проблеми за результатами аналізу теоретичного матеріалу, планування кожного етапу здійснення дослідницько-експериментальної роботи згідно мети та завдань дослідження.

    ВідповістиВидалити